MASKINCENTRALER OG KRAFTHUSE
Bryggeriet havde et enormt energiforbrug. De var stort set selvforsynende, og var nogle af de første til at få elektricitet i 1882.


Allerede fra bryggeriets opførsel installeredes en dampmaskine. Dampmaskinen var ikke usædvanlig for tiden, men usædvanlig for et bryggeri og en fabrik af den størrelse. Dampkraften drev for eksempel malteriets vandpumpe, en ventilator, der sørgede for luftgennemstrømning i malteriet og kuldemaskinerne. Dampmaskinerne var tilknyttet de steder, der var brug for dem, og derfor spredt over området.
I 1926 koncentreredes energien imidlertid ved opførelsen af et centralt kedelhus og en central maskincentral. For at få forsyningerne fra de centrale energicentrer rundt på bryggeriet løber der omkring syv kilometers gange under jorden med forsyningskanaler. Carlsberg har altså så vidt muligt (og langt op i tiden) været selvforsynende.
