AFTAPNINGSANSTALT FOR NY OG GL. CARLSBERG
I 1903 blev den fælles aftapningsanstalt for Gl. og Ny Carlsberg indviet. Aftapning var indtil da foregået hos private aftappere, dog blev eksportøl tappet på aftapningsanstalterne Alliance (1870) og Activ (1881-82). Forbrugernes efterspørgsel på originalt aftappet øl, og konkurrencen fra Tuborg, fik Carlsberg til at opføre en ny og moderne aftapningsanstalt.

Bryggeriet Wiibroe var ophavsmanden til Jolly Cola fra 1961. Det blev overtaget af De Forenede Bryggerier i 1964. På kasserne står der Carlsberg, så vi er sandsynligvis i aftapningshallen til Jolly Cola. 1960erne.
Fra 1855 begyndte Gl. Carlsberg at samarbejde med øltappere i København og i provinsen. Carlsberg leverede upasteuriseret øl på trætønder, og aftapperne sørgede for at tappe, proppe, ombinde med ståltråd, etikettere og bringe de fyldte flasker ud til kunderne. Det viste sig imidlertid, at hygiejnen ofte var dårlig, og det var umuligt at sikre et ensartet produkt og dermed en vis kvalitet med så mange forskellige tappere.
Derudover voldte det upasteuriserede øls korte holdbarhed vanskeligheder, når øllet skulle eksporteres over længere afstande som f.eks. til De vestindiske Øer. I 1870 opførte Gl. Carlsberg derfor aftapningsanstalten Alliance, hvor øllet blev tappet på flasker og pasteuriseret, så det kunne holde til langfart og varmere temperaturer. Ny Carlsberg opførte ligeledes egen aftapningsanstalt Activ i 1881-82.
Alliance blev ikke opført af brygger J.C. Jacobsen men derimod under ledelse af hans nærmeste medarbejder E. Kogsbølle. Jacobsen var nemlig af den overbevisning, at øl skulle skænkes direkte fra tønden. Aftapning på flasker var ifølge J.C.Jacobsen kun af nød, da pasteurisering fordrede lufttætte glasflasker. I begyndelsen blev kun eksportøl aftappet og pasteuriseret, men efterhånden fik flere af Gl. Carlsbergs produkter samme behandling. J.C. måtte med tiden bøje sig for kundernes efterspørgsel.
Tuborg tappede allerede fra 1880 øl på flasker, og i 1901 opførte Tuborg en egentlig aftapningsanstalt. Carlsberg fulgte efter med en fælles aftapningsanstalt for Ny og Gl. Carlsberg i 1903. Kunderne ville have originalt aftappet øl. I det nye tapperi foregik aftapning ved kolonner. Al øl blev pasteuriseret, og den centraliserede aftapning sikrede en bedre hygiejne og et mere ensartet produkt.

You must be logged in to post a comment.